tisdag 9 mars 2010

Motstå Mode-Mussolini´s!!


Det där med mode är inte riktigt min grej. Jag kan inte för mitt liv begripa vad det är som får folk att helt galet köpa och ta på sej kläder som dom varken tycker om eller passar i för att nån dåre till modewhat-ever sagt att det är modernt! Värst är det nog när folk köpt nått modernt, som dom verkligen vill ha...och inte passar i det...och frågar "Vad tycker du om mina nya....?" VAD svarar man?? Ska man ljuga för att göra människan glad...och så kan hon eller han vandra vidare och se bedrövlig ut?? Eller är man ärlig och kanske sårar en människa som trodde hon var fin??
Det är ju faktiskt så att allt mode inte passar på alla människor!
Min själ vrider sej i plågor när jag ser dessa "modeslavar" trycka ner sej i kläder som aldrig var avsedda på just den kroppen...och dom har absolut ingen självinsikt i att det inte ser bra ut. Eller vet dom kanske, men struntar i det bara för glädjen i att vara "inne"...? Det borde vara förbjudet för affärer att sälja kläder utan att ge kunderna klädråd från licensierad stylist före försäljning!!
Kolla bara in åtti-tals modet...finns det NÅN som faktiskt gick i kläderna FÖRSTA gången de var moderna som ärligt kan säga att det var snyggt ens DÅ, från första början??? NEJ!!! Och sorry alla modebloggare, men det är fortfarande inte snyggt...inte ett enda dugg! Posh Beckhams enormus axelvaddar....ytterligare ett exempel på mode gone wrong..!! Det är inte snyggt nu, det var aldrig snyggt för tjugo-trettio år sen heller, och det finns knappt en enda människa i världen som bär upp ett par axelvaddar på ett snyggt vis, och definitivt inte ett par extremt överdimensionerade!!
Nä jag fattar inte mode...själv köper jag kläder jag gillar, utan allt för stora funderingar på vad som är det senaste...passar det min kropp och min plånbok så ;)) Sen kan väl även jag...eftersom jag avskyr att prova kläder i provrum...vara lite av en storleksoptimist och både få hem för stort och för smått - till Klanens glädje när det framkommer vid provning hemma ;) Jag är även en "sucker for second-hand"...jag älskar att botanisera bland gamla, bekväma, avlagda kläder!! Och skor!! Och hattar!! Är mäkta avis på den galne hattmakarens (Johnny Depps) underbara kreation!! Dessutom... i dessa affärer där finns allt och lite till...udda storlekar, udda mönster o modeller, udda smycken, en förklädd guldgruva!!
Som sagt...jag förstår inte modehystrin, som strävar efter konformighet...den påminner om hur diktaturer uppstår om ni frågar mej...därmed inte sagt att det är fel att älska kläder, men gå ut och skapa era egna unika moden istället för att ta order från nån som tror dom sitter inne med den absoluta mode-kunskapen!! Dissa alla Mode-Mussolinis!!

Kramen till mina finaste =*

Inga kommentarer: