söndag 21 februari 2010

Whiskeysnaps...troligen INTE!!


En gång i tiden, i ett annat universum, i en liten by som heter Bua fick jag en lektion i att dricka whiskey som jag aldrig glömmer!
Vi var ett gäng glada ungdommar som - håll i er - skulle till Överlida och dansa, dessutom skulle SNAP uppträda...nån som kommer ihåg dom??...ja, så länge sen är det detta hände! Förfesten förlades i Bua och stämningen var, efter den första nervösa stelheten när man träffar okända människor, på topp! Vid bordet hamnar jag jämte en helgalen, men kul o trevlig kille.
- Har du druckit whiskey-snaps nån gång? frågar han mej.
- Nääe, svarar jag.
- Då ska jag lära dej!
Sagt och gjort, tre glas var dukades upp. Ett med renat, ett med jäger och ett med whiskey.
- Nu luktar du på whiskeyn...mmmm, va gott det luktar, sen måste du hålla handen över whiskeyglaset annars dunstar den, sa killen. Så det gjorde jag.
- Å så tar vi en renat!
Jajemensan Jess huttade glatt.
- Sen sniffar du på whiskeyn igen...mmmm, den luktar sååååå gott, och så handen över glaset så den inte dunstar....så tar vi en jäger!
Jajamensan, Jess var glatt med på noterna. Då fylldes dom tomma glasen upp på nytt med renat och jäger. Och samma procedur upprepades igen. Fortfarande med en pigg och fryntlig Jess, med handen över whiskeyglaset så den inte skulle dunsta, den underbart godluktande drycken. Hej hopp! Sen säger den huttglade galningen till Bua-bo:
- OCh NU tar vi whiskey-snapsen....hutt....
Så det gjorde även Jess, och precis i den nästa sekunden trodde jag att jag aldrig skulle andas mer, eller möjligtvis tänkte kräkas, för det var det vidrigaste jag nånsin smakat på...och det syntes nog på tre mils avstånd!!
- Japp, säger killen glatt och kramar om mej...så blir man så jävla besviken efter all go´lukt för det smakar för jävligt...eller hur??
Men för i %¤#&%!!! Är han riktigt navlad den här??, tänkte jag medans jag försökte dämpa magen och halsens gemensamma önskan om att vilja släppa ut whiskeyn igen den enklaste vägen. Och hade jag några som helst tvivel om hans hjärnfunktion då, så blommade dom ut i full blom när vi skulle hoppa in i bilarna för att ta oss till Överlida, då han plockar fram en enorm björnskinns-mössa och krängde på sej - MITT I SOMMAREN!! 8-D
Men vi hade trots allt en galet rolig kväll i Överlida, och givetvis kunde det ju inte bli annat än kärlek mellan Jess och knäppgöken ;)) Sådär som det var i tonåren, kort och intensivt XD
Efter den kvällen har jag aldrig någonsin mer smakat en whiskey, men förkärleken för helgalna knas-pojkvänner lever och har hälsan...;)
...vilket ju är enorm tur för min man XD

Kramen till mina finaste =*

Inga kommentarer: