lördag 27 februari 2010

Filmstjärne-leende!!


Tandläkare, det måste nog ändå vara ett av världens mest otacksamma jobb!! Eller hur många kan ärligt talat säga att dom går till tandläkaren med lätta steg, glädje i bröstet eller ens ett litet leende på läpparna...? Någon...?

Dyrt är det dessutom, ett par hundra spänn bara man torkar fötterna på dörrmattan! För att inte tala om väntrumstaxan...och så slutligen, den faktiska undersökningen(vem skulle inte vilja ha den timpengen?)!! Näeejj...som sagt, gå till tandläkaren hör inte till den kategorin saker Jess helst av allt gör. In i det längsta håller jag det stånget, men ibland går det ju inte att undvika...och igår var en sån dag! =S
Som en dålig andedräkt smög sej tandvärken på och när den överträtt smärttröskeln för barnafödande gav jag upp...ringde tandläkaren och fick snällt nog komma direkt (kan undra om han tyckte synd om mej, eller behövde han pengar till räkningarna?) XD Tilläggas skall ju att jag under ett års tid gått hos tandläkaren för att försöka rädda några som helst tänder efter mitt långvariga rök-trots...fyra kronor, tre rotfyllningar och tre tandutdragningar har det blivit. Lösgom före 40 års ålder kändes ju inte direkt glammigt så därför har jag plågat mej igenom alla undersökningar, mungipeuttöjjare, läppspräckningar, variga hål efter utdragna tänder...för att nu få beskedet om att en av mina kindtänder som redan fått krona gett upp...sweet!!, inte ett skit!!
Två rötter med nekros och tillhörande inflammation gör så in i censurens ont så det finns inte ord att beskriva och i det läget säger man ju inte nej, oavsett vad tandläkaren föreslår..."klippa av huvudet längs med kragen, javisst..vassego snälla doktorn" Nu nöjde sej i och för sej min tandläkare i detta fallet med att borra upp tanden, fylla med antibiotika och ge mej en tid för rensning...och ny krona. Toppen! Nästan gratis också!! =S

- Ja, det billigaste är ju att dra ut den, men då har du så gott som inga tuggtänder på den sidan ju, sa han förnumstigt. Som om jag inte redan visste det...dom har han ju under ett års tid roat sej med att dra ut...!!
- Ge mej en ny tid! svarade jag med ett tappert leende....

...och hela vägen hem tänkte jag att hade jag från första början vetat hur dyrt, smärtsamt och slitigt det skulle bli att rädda ett gäng tänder, så hade jag struntat i glammet, dragit ut rubbet och satt in en lösgom. Men NU efter ett års smärta och över trettiotusen i munnen så är det ju lite sent påtänkt...MEN...jag har en stor fördel av min undermåliga tanduppsättning...jag skiter helt i pedagogik och skrämmer mina barn skamlöst med Karius och Baktus som knackar sönder tänder.
- Joo det är sant, dom knackar sönder tänder på folk...se på mammas tänder som dom blev när jag slarvade med tandborsten!!
Och dom verkar inte så sugna på att vilja röka heller, så det kanske stämmer då...inget ont som inte för nått gott med sej. Och dom där fina, vita filmstjärnetänderna...ja dom kanske jag kan få av min Klan i 40års present istället! XD

Kramen till mina finaste =*

Inga kommentarer: