tisdag 18 maj 2010

Terra(n)de tonåringar!!


Funderar på idag om jag har tonåriga änglabarn, eller om jag helt enkelt är en korkad och lättsinnig mammaperson. Överallt hör man folk sucka och stöna över sina tonåringar...det är hårt, jobbigt, slitsamt, bråkigt, och den delen kan jag kanske lite grann förstå...jag bråkar med mina emellanåt också. Om rumsstädning, smutstvätt, sockar i skorna och bäddade sängar....eller snarare bristen på det, ja ni vet! Men aldrig om uteliv eller alkohol!! Kanske beror det på att jag har snälla barn som har andra intressen än att ranta på stan med ölryggsäck på nätterna, kanske är mamman för lättlurad för att fatta att de rantar på stan om nätterna med ryggsäck. Eller kanske mamman helt enkelt festade slut på festgenerna INNAN det planerades för några barn alls...vad vet man...?
Att man bor i centrala stan har säkert viss påverkan, kommer ju själv ihåg alla hämtningar av en ilsken sömnbristlidande mor...även alla därpå följande tyranniska straff! Glömmer aldrig min ömma moder en morgon klockan fyra som kom körandes med bil genom stan på jakt efter icke-hemkommen-dotter. Och när hon fick syn på nämnda dotter rusade hon sin lilla Honda Civic rätt över torget, hoppade ur bilen iförd morgonrock och ullhareladdor (till häpen, förstummad tonårsskaras stora förvåning) pekade med hel arm i riktning mor posthuset och röt barskt:
- Däråt ligger ditt hem, där skulle du gått in och lagt dej för mååånga timmar sedan, förpassa dej dit NUUUU!!!

Därefter hoppade den ömma modern in i bilen som stod mitt på torget, den chockskadade skaran skingrades och dottern vandrade hemåt i sällskap av måsarna (samt en ilsken mor i bilen bakom...heeela vägen hem!) Straffet för denna waaay overdo-utevistelse var att tidigt, tidigt...ja nästan innan torgfolket packat upp....göra sin mor sällskap på en liten torgprommenad i solskenet, som hon förresten tyckte man borde njuta av så lite sol som vi tonåringar vistades i! Protesterade man....näää!! Man gick där så snällt en bit bakom den ömma modern med sambo, iförd solglasögon, hatt, gräsfläckiga, slitna jeans från kvällen innan samt en två liters cola i näven och man LOOOOG!! Gilla läget var det som gällde, för man visste ju....eller hur...?! Lyd annars kommer värre, pinsamt och jobbigt straff!!!

Och vid närmare eftertanke kan det kaaaanske vara dessa berättelser, samt insikten om att deras ömma moder är fullt kapabel till samma - om inte värre - terrande beteende och straffpåföljder, som utgör hindret för mina tonåringar att slänga ölsäcken på ryggen och promenera ner till stan för tonårig nattvandring! Fanken vad bra...att dom traumatiserande händelserna skulle föra nått bra med sej i slutändan, vem hade väl kunnat tro det....
....TACK MAMMA!! XD

Och kramen till alla mina finaste =*

Inga kommentarer: