torsdag 6 maj 2010

Björnmamman (o) Jess


Det är märkligt det där med primala beteenden. Idag när jag tog min blivande sex-åring till tandläkaren för att plocka ut två tänder råkade jag ut för en sådan instinkt, den som går ut på att i alla lägen försvara sitt ättelägg! Tur för tandläkaren att jag i sista sekunden satte mej på mina händer och försökte tänka att man är en civiliserad människa i en civiliserad värld...trots allt! ;)) Men att se sitt barn vråla ut i dödsångest med tårar, blod och saliv sprutande samtidigt som en driftig tandläkare med sin assistent håller fast barnet i ett skruvstäd och sänker en lång kanyl in i tandköttet tills den inte syns...då behövs en rejäl dos civilisationstänkande hos den ömma modern....som helt plötligt hade förvandlats till en stor, massiv grizzly-hona med uppdragen överläpp och blottade, grova huggtänder som var redo att sänka in sej i tandläkarens nacke om hon inte släppte den lilla försvarslösa ungen hon plågade. Jag tror rent utav att ett lätt morrande slapp över mina läppar, medans jag klappade sonen på benet och tappert och fullkomligt otvunget (NOT) pressade fram ett:
- Såja gubben, nu är det alldeles strax färdigt......och då går vi till leksaksaffären!
Och jag fick verkligen helt sonika sätta mej på mina händer, där björnklorna växte långa och knivvassa....annars tror jag att jag hade slängt iväg den stackars tandläkaren som bara försökte göra det hon var satt att göra - nämligen bedöva och dra ut två framtänder, kvickt o lätt! Primitivt...utan tvekan!
Och på ett vis ganska nyttigt - att få känna den fulla styrkan i kärleken till sitt barn....för vem tvivlar inte ibland mellan vaxkritemålade tapeter, lackskadade bilar, avklipta hårtestar och nagellackade sängkläder att den finns där?? XD
En annan lärdom av detta är att många tandläkare är onödigt dumma som inte skaffar mindre plågsamma hjälpmedel...hädanefter flyttar jag hela klanen till min nyfunna tandfe med trollspö!! Så tack för idag Folktandvården, vi kommer inte tillbaka!! Men sörj inte det...för sjutton, ni överlevde ju ett grizzlybesök idag - nästa gång kanske ni inte har samma tur!!

Kramen till alla mina finaste =*

Inga kommentarer: