onsdag 19 januari 2011

Skuld v Skatt


Blev lessen in i hjärtat idag när jag läste VP. Där skrevs det om Familjen Skuldindrivares senaste klirr i kassan efter att ha sålt ett inkassoföretag, ett företag som ägnat sej åt att driva in förfallna fordringar inom postorder och e-handel.
Ett företag som lever tack vare andras obestånd...sorgligt!

Jag förstår tanken om att tjäna till sitt uppehälle...jag förstår ochså att rätt ska vara rätt, har man handlat ska man betala för sej. Men att tjäna sina pengar på andra människors, i många fall, olycka...det finner jag både smaklöst och moraliskt oförsvarbart!
Särskilt som jag vet att just Familjen Skuldindrivare även driver ett utlåningsföretag, inget fel i det. Men när ett sådant företag lånar ut pengar till folk som redan sitter i skuld...DÅ är det fel, eller hur!!

En bekant till mej gjorde misstaget att försöka lösa sin trassliga ekonomi genom att låna från nämnda företag...vilket inte borde varit möjligt då personen i fråga redan var skuldsatt upp över tuppkammen!! Men look and behold...lån beviljades hos utlåningsföretaget för en människa som fanns i kronofogdens register och som ingen annan stans hade passerat en kreditprövning!
DÅ tycker jag att man passerat gränsen för vad som är försvarbart som företagare...till och med tjyvar har heder!!
Hur dessa människor kan leva med sej själva övergår mitt förstånd...!!

Men eftersom Familjen Skuldindrivare är så otroligt duktiga på att skapa och driva företag som driver in just skulder...varför använder de sej inte av detta på ett mer moraliskt försvarbart sätt! Skatteverket skulle nog gladeligen ta emot deras tjänster med öppna armar i jakten på alla skattesmitare.
Varför inte skapa ett företag för indrivning av skatteskulder...?? DET hade varit mer givande...både för indrivarna, i form av såväl inkomster som återställd heder och moral...och för samhället i stort som skulle få in många sköna miljoner till den överansträngda statskassan!
Win - win, lixom...

Mer moraliskt tänk i finansvärlden...
....och stora skuldfria kramar till alla mina fina =*

Inga kommentarer: