fredag 29 januari 2010

Värre prövningar än man tål?




Det sägs att ingen människa får sej tilldelat hårdare prövningar än man klarar av, men när det gäller mina barn så händer det att jag, som många föräldrar med mej, undrat över sanningshalten i det påståendet. Jag brukar lite skämtsamt hänvisa till min ynsta dotter som den vi fick för vår samlade synd, hon har även smeknamn som "taggtråden" o "jordfräsen". Det e nämligen på det viset hon tar sej genom livet denna glada, spralliga,charmiga, superenergiska varelse med det fläckvis demoniska humöret. Och sådana där "inte-fullt-så-bra" dagar när hon har kört hela repertoaren av ignoreringar, trots, och allmänt drottningbeteende så är det väldigt skönt att få smyga sej in i sovrummet där hon ligger och snusar, bara för att stå och titta på henne...och få känna hur mycket man tycker om!!
Häromdan var en sån där "inte-fullt-så-bra" dag! När hon hunnit med pappersstop i toan, sönderrivna böcker, utspilld halvliter mjölk på köksgolvet (för man "kan-själv") för att bara nämna några av de ideér hon hinner genomföra på nolltid när andan faller på. DÅ hittar jag henne på storasyrrans rum, framför sminkbordet där total kaos råder. Utpumpad foundation, puder i vatten och konstiga rosa fläckar som leder till sängen...och där under täcket låg en tom, rosa tub som innehållit akrylfärg, och innehållet var prydligt utsmetat över sängen!! Den uppretade men härdade mamman tittar strängt på dottern och säger barskt
-VAD har du gjort! Även om det står saker framme så VET du att du inte får röra!!
Varpå lilla snärtan dramatiskt slår ut med armarna och säger;
-Jaaa, jag VEET, men jag kunde bara inte hejda mej!! RIDÅ!!
Vad svarar man på det?? Bassingen kom liksom av sej...
-Nähäpp!! ;)
Så vi hjälptes helt enkelt åt att städa upp så gott det gick, sen stängde vi dörren till tonåringens rum och tog oss en, för mammans del, välförtjänt fika.
För givetvis är det så att våra barn inte är satta hos oss för att plåga oss, även om det onekligen känns så ibland XD
Men den dan ska jag spara, ihop med kommentaren från hjärtat...och ta fram det nästa gång man har en sån där "inte-fullt-så-bra" dag. Ett gott skratt förlänger inte bara käften, utan även tålamodet och kärleken till ens barn XD
Givetvis avslutades sen dagen med ett smyg in i sovrummen för att titta på mina små änglar och känna hjärtat svälla ett par nummer!
Kramen till mina finaste =*

Inga kommentarer: