söndag 17 januari 2010

Relax...just do it!!

- Hinner inte stanna och prata mer nu, men vi får höras av och försöka träffas!!
Hur många känner igen sej i den meningen?? Och hur många kan helt ärligt säga att dom kom ihåg/ hann med att höras av?? Inte många, antar jag!! Man har för bråttom, för mycket att göra, för mycket aktiviteter!!
Varför har vi så bråttom att hinna med så mycket i våra liv att vi inte hinner med det vi borde??
ATT MÅ BRA IHOP MED NÄRA O KÄRA!!
Det är arbete, hushållsarbete, jobbmöten, skolmöten, shoppingrundor, minst TVÅ fritidsaktiviteter per familjemedlem, skjutsning hit o dit, matcher här o där, heminredning o läxläsning i en ändlös snurrig röra...och ALLT ska man hinna med, med ett leende på läpparna helst!! VARFÖR?? VILL man verkligen allt man gör?? Och gör man egentligen det man VILL??

Jag har oxå varit där...i stressen...med fyra barn, tvätta, diska, städa, fixa gardiner, handla, laga mat, packa skolväskor, hälsa på vänner, köra runt överallt och en massa sån´t man SKA för att vara duktig. Och framför allt som jag var hemma-mamma var jag tvungen att hinna...allt som alla andra hann, och lite TILL...för jag är ju hemma-mamma och borde hinna vara duktig, tillgänglig och närvarande i allt!! Mer än andra, bättre än andra...supermamman som kan o hinner allt!!
Men så en dag orkade inte den duktiga mamman vara duktig mer! Helt sant! Tröttheten tornade upp sej som självaste K2...oöverstiglig, obeskrivlig och enorm!! Ingenting var roligt, ingenting kändes görbart...livet blev bara...fis!! Va sjövens va detta?? Frenetiskt försökte jag få upp farten igen, ungefär som när man trampar på gasen i bilen fast bensinen sinat...man gasar och gasar men hastigheten bara sjunker. Va fasen...? Vad e man för en klenis...? Vad händer...?
Ett besök hos vår underbara husdoktor visade att det fanns en anledning till trötthet, minnesbortfall, blekhet och allt annat som hunnit upplevas.
- Ta medicinerna, sluta stressa, ta det lugnt o gör saker som får dej att må bra!!
Vilken lättnad att få svar...men inte lika lätt att reda ut vad man orkar med o inte!! Men åtgärder behövdes vidtas...sååå, det gjordes!!
Här snackar vi Kishti´s Halleluja-moment!!
Stress är numer bannlyst...inklusive dom som utövar det...!!
Inget mer "jag måste bara först, så ska jag sen och så hinner jag kanske också..." och vet ni vad - jag får faktiskt mer vettigt gjort idag än tidigare!! Jag har börjat sålla i alla "måsten" och "jag borde" och jag har börjat undvika saker och ställen (och människor) som inte ger nått positivt.
Jag har även insett vikten av att unna sej...för om man inte fyller upp förrådet allt emellanåt, så finns där ju inget att ge...inte sej själv och definitivt inte till nån annan!! Så nu unnar jag mej...att träffa mina närmaste väninnor en gång i månaden, samma datum varje månad så det säkert blir av! ...att gå på gudinnekvällar varje månad, underbart för anden!...att skicka små påminnelser till mina finaste så dom vet om att dom e värdefulla! ...att ligga och päsa i ett skumbad i en timme ENSAM, för jag har lust!! ...att INTE flänga runt till alla vänner för att umgås, dom vet ju faktiskt var MIN brevlåda bor oxå!
Och som sagt...utan alla onödiga "måsten" som jag gav mej själv, får jag mer gjort idag än tidigare. Det verkar som att lite effektivitet varje dag, varvat med roligheter o egen-njutning...ger bättre resultat än stor effektivitet, varvat med trött, tröttare, tröttast! ;)
Klanen får en gladare mamma...och mamman får en gladare Klan!! Och till på köpet har vi kul!!

Så nu för tiden har jag inte dom orden på läpparna längre...ja ni vet...
- Hinner inte prata mer nu, har så himlans mycket att göra, men vi får höras av och se till att träffas nån dag!

Lys i vintermörkret, sprid kärlek till varann...och glöm inte, broccoli må vara näst intill äckligt men ändå...bättre än lever =S
Kramen mina finaste!!

Inga kommentarer: