fredag 22 januari 2010

Dyrköpt...?

"Nu e goda råd dyra..."
Den som myntade det uttrycket visste nog vad han snackade om! Goda råd är dyra...oftast.

Som det goda rådet "prata inte i mobilen när du kör bil"!
Duktig som man e skulle man på väg hem från en tenta i Halmstad därför stänga av sin mobil. Och vad händer?? Jo, jag sträcker mej efter mobilen i passagerarsätet, slänger en blick på vägen, kollar sen snabbt på mobilen efter off-knappen, tittar upp på vägen igen...jaa...eller...vart tog vägen vägen..?? Helt plötslig är jag bland träden och kör...vid sidan av vägen!!
Behöver inte gå närmare in på några detaljer...jag överlevde äventyret och det gjorde även den lätt chockskadade killen i bilen bakom. Men det gick inte riktigt lika bra för vare sej "trubadurens" brevlådor eller min älskade Siewert (babyblå Mazda 323 modell antik)
Det var ett riktigt dyrt gott råd...
Eller "fixa till tänderna ordentligt om du slutar röka"
Glad ihågen efter starten på mitt rökuppehåll gick jag därför till tandläkaren å gapade stort...varpå han utbrister "oj, oj, oooj..det här hade jag förväntat mej av nån som är...tja, åtti plus.." Så det blev fyra tandutdragningar, tre nya kronor, en rotfyllning å lite annat småttågott...BILLIGT???...inte en chans...
Det finns en hel radda med FLER exempel på råd jag fått, men jag tror att jag lugnt kan säg: "I rest my case..." å låta bli att förnedra rådgivarna....
Summan av ekvationen är helt enkelt: GODA RÅD ÄR DYRA...oftast...så det skadar inte att tänka lite själv allt emellanåt!!

Lys i vintermörkret, snart kommer våren...och kom ihåg...choklad-gasten e till för att matas ;)
Kramen till mina finaste =*

Inga kommentarer: