onsdag 28 april 2010

Karius o Baktus-revival...


Tänder, ett sånt illtörje! När man är liten är det alla tappningar man ska genomlida, och vem minns inte tänder fasthängande i små skinnslamsor som krängde sej och gjorde ont, blödde och vårdades som bebisar där dom hängde. =S Sen när väl alla tänder bytts ut följde ett par lugna år, innan man sprang på nästa tandfenomen, visdomständer. Och största problemet med visdomständer är ju nu inte att dom växer ut, nej det är ju alla år dom bara rör på sej, ger svullet och smärtande tandkött och allmänt jäklas! =X Nu vid nyss fyllda trettiofem har mina visdomständer hittat ut en bit, tvingat mej dra ut tre tänder för att de överhuvudtaget ska få plats i käken, och nu börjar jag förstå varför det heter visdomständer! Det har ingenting att göra med att du blir lite till åren innan dom vuxit ut, som jag trodde tidigare. Nej...det är för att under alla år de plågar en genom att ligga i gommen och värka gör de en skogstokigt galen av fläckvisa smärttillstånd...vilket ger vika när de jäklarna väl tittar fram, visheten kommer tillbaka XD
I mitt fall blev i och för sej glädjen kortvarig, då många års rökning dolt problem som vid rökstoppet blommade upp. Min tandläkare uttryckte det finkänsligt på följande vis:
- Herrejisses, det här hade jag förväntat mej om du var åttifem + och haft hela livet på dej att förstöra dej...
Ja, jag vet, han är så charmerande len i orden!! XD
Så operation rädda det som räddas kan sattes igång för att slippa lösgom, men så här i efterhand med många tandutdragningar, rotfyllningar, stifttänder, bedövningar, nekroser under tandskal och omgjorda arbeten så undrar jag om det varit värt det. Tänder, ett sånt sabla illtörje va...över tjugo papp i munnen och ändå inte ordentligt! Än så länge är det enda positiva att jag blivit av med min skräck för bedövningssprutan. Dessutom har man ju lyckats föra sina bästa gener vidare - till barnens stora glädje och förtjusning. Inte sååå lyckat kanske, stackars barn, men det gör det mycket lätt att få barnen att inse vikten av bortade tänder, flourtabletter och munskölj utan större protester! Och det är ju bra. =) Sen att mammans kraschade tänder inte egentligen kommer sej av dåliga tandgener eller dålig munhygien kan man ju tala tyst om XD skrämselpropaganda är väl fortfarande ok i uppfostringssyfte...eller... O_o

Kramen till alla mina finaste! =*

Inga kommentarer: