tisdag 20 april 2010

Fashion passes, Style remaines!!


Dagens funderingar kretsar kring begreppet kroppar...eller snarare människors syn på kroppar. Den kritiska, granskande, dömmande synen på människors kroppar...och ja till och med utseende överlag. VEM har rätt att dömma...och VEM är korkskallen som satt upp normen för hur människor ska se ut...och VARFÖR lyssnar och accepteras denne tokdåres åsikter??? För några år sedan var jag en extremt mager och tunn människa, vågen slog på ca 42 kilo. Då upptäckte jag ett bekymmer som många kanske inte tänker på...man får ständigt kommentaren:
- Men guuuud så mager du är, äter du aaaldrig eller???
Jo, det gjorde jag, ofta, mycket och gärna...men eftersom min kropp inte mådde väl och var i fas så var det inte mycket som satte sej fast, om man säger så. Min vän som var byggd precis omvänt mot mej, välväxt och vacker med mycket kurvor...(jag kallar henne min urmoder, för jag tycker hon är jätteläcker) hon fick aldrig motsvarande kommentarer:
- Men jisses vad tjock du är, äter du jämt eller??
Det är inte ok att kommentera någons vikt eller kroppsform på ett nedlåtande vis...EVER!! Men många tänker nog inte på att det kan vara ett lika stort problem att vara mager mot sin vilja som att vara mullig...utan att folk ska kommentera och påpeka. Nu är jag ju av åsikten att man får se ut precis hur man vill, både till kropp och klädsel, så länge man mår gott själv...men ett problem finns, hur överens med sin kropp man än må vara...KLÄDER!! Försök hitta kläder i en hyfsad passform om du är under 1,80 eller väger antingen mindre än 50 - eller över 80....
Dagens kläder är sydda för människor som ....ja, jag vet inte riktigt hur man ska vara skapt egentligen...kombo på över 1,80 och helst väga 40 kilo, eller nått åt det hållet. Inte ens barnkläder sys för att passa längre!! Vilket är ganska skrämmande med tanke på att läkarvetenskapen varnar oss för att fetma börjar bli ett folkhälsoproblem, men kläder görs för anorektikerformade barn, ungdommar och kvinnor...vari ligger logiken?? Nä....folk - gör utseende-revolt!! Det är dags att bojkotta den hysteriske modeindustrins terrorvälde som svälter våra barn o undommar, förvägrar oss passande och snajsiga kläder i ALLA storlekar o längder och som får folk att operera sej till oigenkänlighet! (för inte fan är Linda Rosing vackrare idag mot inne i BB-huset?!) Jag säger som Coco Chanel:
- Mode är äverallt och i allt omkring oss. Fashion passes, style remaines...

Se bara hur hon körde över den store modemogulen för att ge kvinnor kläder som både var funktionella och möjliga att röra sej i...fram för den andan igen!! Strunta i påtryckta åsikter och skapa dina egna...det vackra sitter inte enbart på utsidan för allmän beskådning!! Kärlek till folket.... ;))

...och kramen till alla mina finaste =*

Inga kommentarer: